h1

Gyllene skor? Nej, röda!

18 augusti 2011

Jag har en speciell förkärlek för röda skor. Tidigare under åren har jag haft några enstaka par röda skor, men eftersom mitt mål ofta varit att inte synas för mycket har just röda skor inte riktigt passat sig. Nu har det blivit ändring på det, just vad det gäller skorna. Så nu är jag stolt ägare till fem par röda skor. Nåja, ett par är fullständigt utslitna. Jag har lovat trollpappan och familjen att på inga villkor visa mig utanför tomtgränsen med dem bara jag inte måste slänga dom. Ett annat par använder jag i smyg… de lite mer diskret vinröda. Går inte riktigt att putsa upp längre…

Till en början köpte jag röda skor mest för att det var läckert men använde dem bara sporadiskt, delvis därför att de var mer röda än sköna – också viktigt, egentligen mer viktigt. För platta, spetsiga, smala, helt enkelt inte tillräckligt bekväma. Trots att de var röda.

Nu har jag satsat mer ordentligt. Först de vinröda, lite lagom diskreta. Sedan fick jag de nu utslitna av trollpappan, han hade hittat dem på sista vinterutförsäljningen för några år sedan. En ren chansning, men de har varit så gillade. Till slut gick det bara inte att låtsas om hål och slitage. Nya måste införskaffas. Ett par andra röda ”gå-skor”, inte fullt så snygga, men ändå röda.

Efter att ha haft mer diskreta svarta eller beiga sommar/sportsandaler i ett antal år slog jag på stort förra sommaren och köpte ett par röda Ecco. Dessa används i stort sett varje dag. Min omgivning i sommar har väl sett dem till leda. Men de är sköna. Och röda. Inte fullt så bekväma som de beiga/svarta till en början, men efter ett tag jämnar det ut sig och de är ju RÖDA!

Mitt nyaste inköp är ett par röda Ecco-ballerina. För att få tag på dem fick jag cykla ut till andra ändan av stan en alldeles för varm sommardag. Men det var det värt! Egentligen skulle jag köpa ”gå-skor”, men eftersom det var rea fick jag pengar över och då slog jag till. Jag hade tittat på dem hela våren. Men det var ju inte sådana skor jag behövde utan mer skor för nytta. Så de fick stå kvar på hyllan. Då. Affären i stan hade inte min storlek, men däremot den andra affären. Så då fick det helt enkelt bli så. Cykla! Vad gör man inte för ett par röda skor? Första semesterdagen, måste firas.

Nu återstår frågan om när jag ska använda mina nya rödaste skor. Jag premiäranvände dem på Storan & Schlagerabstinens. Jo, jag vet att i schlagerns värld ska man ha gyllene skor. Min mina röda är nog läckrast ändå. Och till min röda, fina klänning passar de suveränt! På begravningen passade de ju inte, även om svart och rött kan vara snyggt det med. Men jag tror att gränsen för vad som är okej går typ innan röda skor. På lördag ska jag på bröllop och hade tänkt att använda mina röda skor, men återigen. Röd klänning = lite mer vild och djup urringning. Marinblå linneklänning = lite mer strikt, trots höga slitsar i sidorna. Jag får röra mig lite försiktigt bara så är den nog okej och passar en lite äldre trollmamma. Och då blir det inga röda skor. Tyvärr. Får bli ett par vita eller blå istället. Lite mer diskret så. Och förmodligen helt rätt i detta sammanhanget.

Så nu måste jag hitta andra tillfällen att få använda mina röda, finaste dansskor. Och det kommer ju fler somrar… Å andra sidan måste ju röda skor vara alldeles rätt på ett och annat julkalas?

 

Avlagda, hyllvärmare, kanske borde få leva vidare någon annanstans…

Kommentera

