h1

Hjältar

13 augusti 2011

Tidigare skrev jag om en av min sommars favoritmelodier, Astrid Lindgrens De hjältemodiga. Idag vill jag lyfta fram alla de hjältar som har levt och lever med kroniska sjukdomar och livslånga funktionsnedsättningar. För många kan livet vara en kamp och kräva hjältemod emellanåt. Tuffa behandlingar, motiga dagar. Då kan också fantasin bli livsnödvändig. Det som gör att man orkar med lite till. Att med fantasins vingar få flyga iväg när livet blir för utmanande. Hos oss har vi ibland skojat om doktorns magiska trollspö. Det där som han skulle behöva för att vifta lite så att segdragna infektioner flyger puts väck! När hostan rullat natt efter natt, dag efter dag och nästa infektion satt fart innan den förra ens hunnit säga hejdå. Vi VET ju att doktorer sällan har några magiska trollspön, men bara genom att uttala orden får vi en stunds glimt i ögonen och samförstånd. Att orka en hostnatt till. Och att se sin lilla hjälte själv knata in till labb för att bli stucken. Mamma, jag kan själv, jag vet att det gör ont, men jag fixar… Hjältemod!

Ibland varken orkar man kämpa eller vara hjältemodig. Men det måste ju få vara okej att inte alltid vara på topp? Att få ge upp? En slagen hjälte… Andra dagar är livet alldeles vanlig vardagslunk, med samma berg-och-dalbana som för alla andra.

Och när någon till slut har levt färdigt, andats sitt sista andetag. Då kan också en känsla av ro finnas. En hjälte har kämpat färdigt. Äntligen fått ork och luft! Som Skorpans ben som blivit raka i Nangijala och hostan är BORTA! Eller Bachs Air som utgångsmusik på en begravning, för luft, det behövde hon… Och idag tänker jag speciellt på en liten man som jag så innerligt hoppas cyklar och springer för fullt upp och ner för alla backar i himlen, till tonerna av De hjältemodiga! Fast det tar inte bort saknad och sorg…

One comment

  1. […] innan skolavslutningen nåddes vi av beskedet att en hjälte kämpat färdigt. En sorg att hantera rakt in i familjen. Framförallt de yngsta trollungarna […]



Kommentera

