h1

De hjältemodiga

30 juli 2011

Just nu spelas Teatervinden för fullt i Falkenberg. Föreställningen avslutas med en av mina nya favoritmelodier – De hjältemodiga – från Astrid Lindgrens film Kalle Blomkvist – Mästerdetektiven lever farligt, med text & musik av Nanne & Peter Grönvall.

Det finns sagor och sägner
Som väl aldrig glöms bort 
Med dom goda mot onda
Och med storslagna slott
Gamla spöklika platser
Känns så lockande så
Liksom faror som hotar
Visst på lek, men ändå

Riddare och hjälte
Ja, vad man än vill bli
Allting är ju möjligt med lite fantasi

Över kullerstenar, in i gränder
Vi smyger och vi strider
De Hjältemodiga
Aldrig vet man vad som
Härnäst händer
Med planer som vi smider
De Hjältemodiga äventyrarna

Först en hjälte sedan
En mästerdetektiv
Allting kan man bli med en smula fantasi

Så samlas alla skådespelarna till finalen. Tillsammans besegrar livslust och fantasi den torra och byråkratiska verkligheten. Allting är ju möjligt – med lite fantasi.

Det finns en sådan styrka när alla Astrid Lindgren-gestalterna går samman. Kommunalrådet får liksom inte en chans. Visst, masseffekt, jag vet! Men ibland behövs det. Som när makten tappar kontakten med vardagsmänniskorna och t ex inte satsar på kultur för alla som i denna pjäs. Minsta lilla rumpnisse tillsammans med en borgmästare eller en sjörövare.

När vi går samman kan vi besegra berg. 1+1 är klart fler än två. Varje vattendroppe är tämligen betydelselös men många vattendroppar kan bilda ett hav.

Och sist, men inte minst, musiken är mäktig! Suggestiv! Gillar!

Tyvärr inte hämtat direkt från Falkenberg. Pga tekniska finesser lyckas jag inte lägga upp mina egna filmklipp, så här får ni hålla till godo med ett vanligt youtube-klipp.

I Falkenberg spelas Teatervinden fram till 14 augusti, det finns gott om biljetter kvar – än! Säljs via Ticnet och Falkenbergs turistbyrå 0346-886 100. För den som gärna vill se lite mer…

3 kommentarer

  1. […] skrev jag om en av min sommars favoritmelodier, Astrid Lindgrens De hjältemodiga. Idag vill jag lyfta fram alla de hjältar som har levt och lever med kroniska sjukdomar och […]


  2. […] Gestaltat av att utgångsmusiken på begravningen var samma som finalen på Teatervinden – De hjältemodiga. En 15-åring färdig med livet här. En annan 15-åring mitt på scen, med solostrof i De […]


  3. […] Att sedan hennes berättelser, ord, figurer och sammanhang fått ge just mig styrka i svåra stunder är underordnat. Även om jag fortfarande gråter till De Hjältemodiga.  […]



Kommentera

