h1

Uppsaladomens klockor

01 januari 2011

Om någon frågar mig om min hemstad så måste jag nog säga Uppsala. Jag är född där och har bott där i ett antal omgångar av mitt liv. Nu bor jag och trivs gott längs västerhavet, men mina första rötter fanns nog i åkanten vid Fyrisån. Att komma tillbaka till Uppsala är alltid lite speciellt. Åker jag tåg vill jag sitta så att jag ser Uppsala med domkyrkan och slottet när vi närmar oss staden, alltså åt ”rätt” håll på tågets vänstra sida i färdriktningen. När jag åker därifrån är det tvärsom. Just Domkyrkan är för mig alldeles speciell. Enormt stor. Vacker. Mäktig. Själv döptes jag av farbror Figge i ett av sidokoren. Jag har sjungit i dess ungdomskörer, och lyssnat.

Alldeles speciell är klangen från domkyrkans klockor. På nyårsnatten kan man lyssna på alla stiftens domkyrkor i tur och ordning, när de ringer in det nya året. Sist och mäktigast Uppsala Domkyrkas klockor. En gång minns jag att mamma och jag tog oss dit på natten bara för att lyssna in klockklangen på riktigt. Kyrkan lyste som var den av silver. Krasst var det nog rimfrost, men ändå.

Lyssna!

Om nu någon tror att jag planerar att flytta tillbaka till Uppsala å det snaraste eller bara längtar dit så är det fel. Allt har sin tid. Och om jag bodde där all tid så skulle nog staden mista sin charm och bli en alldeles vanlig stad. Men kanske skulle domkyrkans klockor fortfarande ha kvar sin dragningskraft….

One comment

  1. […] strax 50 år sedan föddes jag i universitetsstaden Uppsala. Strax efter att jag föddes ringde klockorna i domkyrkan. Sedan har jag flyttat runt en del men just i Uppsala har jag återkommit till lite då och då. […]



Kommentera

