h1

Luciakväll

13 december 2010

Årets Lucia närmar sig sitt slut. Vi har tittat på gymnasieskolans Luciatåg, med finaste Lucian och finaste tärnan. Stolta föräldrar! Nu har Lucialinnena snart hamnat i tvätthögen för att sedan packas undan till ett annat år.

Vi lyssnar till Luciasånger, inte minst från vår ungdoms tid i Uppsala. Genom åren har vi skaffat oss olika Luciafavoriter. Någon av döttrarna lyfter fram Lusse Lella. Själv är nog en av mina alldeles speciella favoriter en stjärngossevisa. Lite vemodig men vacker. Alldeles speciellt minns jag när den sjöngs av en mellanstadieklass där jag jobbade en gång. Någon av pojkarna som inte riktigt kommit i målbrottet än vågade sjunga solo. Mycket känsla! Jag kunde inte vara med på själva Luciaframförandet utan fick njuta av den när man övade dagen innan. Jag bär den fortfarande med mig.

Sedan dess har jag letat efter en inspelning av denna visa: Stjärngossarnas visa av Thord Gummesson. På Spotify hittar jag bara en instrumentalversion. Men på Youtube fann jag denna inspelning, med en solist i den allra härligaste målbrottsåldern.

Lyssna och njut!

2 kommentarer

  1. […] finaste stjärngossevisa – Om stjärnan i vinternatt och gossar som sjöng, från dörr till […]


  2. […] är också så läcker med denne för mig helt okände målbrottsgosse som solist. Jag har bloggat om den tidigare, men här kommer det om igen. Kan inte hjälpas, den behöver återupplevas åtminstone en gång om […]



Kommentera

