h1

Finns jag?

21 november 2010

Något som gör mig mer ont än jag själv förstått tidigare, är när jag blir bortglömd, lämnad utanför eller tagen för given. Oavsiktigt eller med avsikt spelar kanske roll, men taggen i mig känns ändå. Och förstått – jag har nog inte kunnat sätta ord på det. Nu när jag börjar förstå är det lättare att hantera, för då kan jag sätta mig över, lägga åt sidan, sätta mig över.

Hemma hos mig vet jag att jag finns och är. Jag får ständig bekräftelse eftersom det alltid är någon som ropar ”mamma” eller så, men också tusen kramar och ömhetsbetygelser. Det är min livsenergi.

I många andra sammanhang ser jag att jag finns. Mitt namn på en dörr eller en lista. Jag är en del i sammanhanget.

Men så finns de här gångerna när jag verkar bli osynlig. Eller är jag så värdelös så jag inte räknas?

Det hände mig häromdagen. Jag blev utelämnad/osynlig. Det kanske inte var avsiktligt utan enbart av gammal vana. För att jag tillhör fel kön kanske. Men det spelar ingen roll. Ont gjorde det. Och jag märkte att även en av dem som syntes märkte det och febrilt försökte hitta en ursäkt. Men så det sved. Trots att det hänt innan. Försök att räta upp kanske, men taggen satt redan. Jag vet ju att jag inte borde förvänta mig något annat, men så är det.

Glädjen och styrkan är ändå idag att jag kan lyfta upp detta och ge det ord. Så kan jag lägga undan det sedan. Jag vet ju att jag finns och är! Bara för att någon annan människa beter sig som att jag inte är så upphör inte jag att existera, annat än möjligen i den människas hjärna. Och det är faktiskt inte mitt problem.

För jag finns och är. Varje dag och varje stund, i mitt sammanhang.

 

2 kommentarer

  1. SÅ glad att du finns!! I mina tankar ofta!


  2. Tack Anneli för de orden! Det är väl så att jag får lära mig att bära med mig det som lyfter och stärker. Annat, som det som jag upplever förringar mig, får jag bara släppa.



Kommentera

