h1

Jobba

08 juli 2010

Semestern är slut. Tillbaka på jobbet igen. Inte så många som jobbar just nu. Vi är några som haft semester redan. Andra förbereder sig inför sin ledighet. Flexibilitet och ”good enough” får vara ledorden. Hur arbetar vi för att vara mest effektiva när vi inte är så många? Vad har hänt när jag varit ledig SOM jag behöver veta något om? Vad är tanken med den insatsen som någon annan förberett? Vem är van i sitt arbete och vem behöver lite extra stöd? På de enheter jag är lite mer hemmastadd är det lättare att läsa av. På andra ställen krävs det mer aktiv ”magkänsla”. Hur fördelar vi för att inte tappa styrfart? Det kanske inte alltid är så att vi ska hålla oss inom våra avdelade områden när det kommer nya, kanske mer komplexa ärenden utan att det är bättre att den sätter sig in i ärendet som arbetar de närmaste veckorna.

Mitt i allt detta pågår semester överallt annars också. Låg bemanning, ordinarie personal är lediga, hjälpmedel vi behöver är slut och kommer hem sedan, efter semestern??

Och så gapar hyllorna med efterfrågade lyftselar alldeles tomma. Mitt lilla ”privata” akutreservförråd har jag redan använt. Ny beställning är lagd. Hitta alternativ, komma ihåg att de kanske måste bytas ut senare. Markera att jag vet att det inte blir som man tänkt – men att jag löser det  – sen…. Påminna om att man inte bara kan hämta grannens… Bli idiotförklarad av någon stressad som vill ha just det som fattas.

Ska tänka på att bunkra bättre till en annan gång….

En liten, liten detalj mitt i vardagen. . . . . . . .

Och så får man ögonkontakt med någon, ett litet svar eller rent av en gliring. Någon får hjälp med just det den behöver och kommer till ro eller blir mer aktiv, tar för sig. Då är allt slit och släp borta. Orsaken till varför jag går till jobbet varje dag glittrar till.

Att möjliggöra och underlätta för människor att leva livet när det tar emot.

Kommentera

