h1

Ruskväder

12 juni 2010

På Facebook handlar nog några av de mer vanliga inläggen om vädret och vad vi äter&dricker.  Det kan ju var trevligt i och för sig att veta om solen skiner i Skåne eller om man försmäktar av värme i Mellaneuropa. För att inte tala om den stilla lycka jag kände när jag så vinterns snöbilder från Uppsala (tack L). Den elaka sidan inom oss kan ju också glädjas åt att vi inte är där vädret är som sämst.

Nu är det iallafall första dagen på min semester och det är rena rama ruskvädret ute. Regn, regn, regn och blåst. Parasollet ligger ner, dynorna och bordduken ligger i drivor in mot husväggen. Så skönt, då behöver jag inte ens tänka på om jag ska gå ut i trädgården och göra nytta. Jag kan med fullständigt gott samvete stanna inne i den goa värmen och bara vara. Trädgården och ogräset finns kvar. Ingen kommer att ta bort det för mig.

Så det är bara att njuta av regnet. Om jag bara har lite tålamod kanske jag får se en liten glimt av solen vart efter. Som som sagt, trädgården finns kvar, ogräset kommer att vara högre än på länge, så att det verkligen är lönt att rensa – sen.  Och det blir till och med rent utomhus, utan att jag behöver ta fram vattenslang och borste för att få bort det fåglarna lämnar efter sig på vår altan.

En annan ruskvädersdag, på en annan plats, en annan semester. Men då behövde vi vara utomhus lite och hade tänkt titta lite på omgivningarna.

Kommentera

