h1

När det kostar på…

10 maj 2010

Jag är en hönsmamma, det har vi ju redan konstaterat. Och att vara en hönsmamma till barn med kronisk sjukdom och/eller funktionshinder kan innebära en utmaning som kan vara svår att beskriva och förstås av andra som inte delar den erfarenheten.

Alla mammor (åtminstone de flesta?) vill sina barn allt väl i hela världen och mer därtill. När de har ont och möter motgångar vill man åtminstone dela deras bördor och kanske allra helst blåsa bort dem så som vi blåser på det lilla barnets sår.

När mitt barn har det tufft gör det ont djupt inne i min själ. Jag vill blåsa bort det onda/tuffa, men det går inte. Även när det onda och tuffa är förväntat och med andra perspektiv en lättnad, som att man kan få rätt medicin så kan det kosta på.

Och hur ska jag kunna trösta och lindra när jag inte KAN blåsa bort och det dessutom sitter sorg hos mig själv som jag inte vet hur jag ska hantera. För som vuxen, förståndig, klok (?), förståndig och sansad mamma går man inte ut och sparkar på staketet eller så för att göra av med sina känslor.

Hade jag varit i Uppsala hade jag kanske kunnat gå upp och sätta mig en stund hos kvinnan i domkyrkan, ni vet, Maria. Och hämtat lite tröst och styrka för egen del för att sedan om igen försöka blåsa bort lite av det tuffa och sorgesamma….

Maria i Uppsala Domkyrka, närbild

Ni har sett henne förut, men det får bli så en då. Maria!

Och jag vet så väl att livet kan kosta på mycket, mycket mer än så här, men just nu är jag precis här. Livet här och nu….

One comment

  1. […] har skrivit om Maria förut, om mor Maria, om Marias söndag, och om den sörjande Maria , om den Maria jag söker mig till. Och förmodligen kommer ni att få läsa om Maria igen, och igen, och igen. Det är hon värd. […]



Kommentera

