h1

En kväll jag bär med mig i mitt hjärta!

23 mars 2010

Igår kväll hade jag förmånen att, tillsammans med min dotter och drygt tusen andra, få vara med om när artister spelar för livet. För livet med sjukdomen cystisk fibros (CF). Det var en helhetsupplevelse, men för mig var det nog tre artister som gick lite djupare.

 Milla&Carl, nu för andra gången i detta sammanhang, med en scennärvaro och självklarhet. Kanske inte så kända av andra men nu välkända för folk i CF-sammanhang. Jag vill gärna höra mer.

Jessica Folcker gav en njutbar stund av det jag tror är soul (jag är inte så bra på etiketter). Förra gången jag hörde henne på CFgalan för två år sedan var hon bara ett namn bland andra artister. Många artister levererar, det är deras jobb (nåväl även om vissa jobb enbart ger goodwill). Här finns något mer. Det kändes som att hon sjöng med sitt hjärta.

Björn Skifs har nog varit en av mina favoritartister under många år. Jag har hört honom live en gång förut i Göteborg. Men detta var nog en nivå mer suveränt. Han avslutade kvällen med glans. När han sjungit sin Håll mitt hjärta ville applåderna aldrig ta slut. Övriga låtar stod också för igenkännandets glädje men han är en sån superproffs på scen. Ingenting blir liksom urtvättat utan det finns ny touch även på gamla, gamla godingar. Och allsångsnivån var hög och hjärtlig! Att sätta av en ledig kväll så här, få med sig sitt band och leverera, med känsla! Jag är imponerad!

Nu ska vi fortsätta att njuta av denna kväll ett tag, men redan hörs tankar om nästa gång. Då kommer jag att sitta där, gärna mitt i och tillsammans med min älskade familj. Vissa artister kommer säkert igen, andra kommer att ge nya upplevelser. Men ändamålet, att artister spelar för livet, för livet med en livslång sjukdom som kräver, det är detsamma.

Det blev mycket hjärta i detta inlägg. Nu är det ju mer lungorna som är påverkade hos dem med CF och andra liknande lungsjukdomar, men det är med hjärtat vi känner. Känner så djupt med dem som lever detta livet där andetag kan vara en utmaning och hosta kan höra till vardagsljuden. Och det är i hjärtat det gör ont när någon man känner så för hostar. Jag vet!

För övrigt fick man in över en miljon kronor till forskningen. Inte fy skam det heller!

Youtube ger ingen glimt från galan (än) och detta var den bästa versionen jag hittade. Så håll till godo och njut i hjärtat!

Och stort tack till Stockholmsföreningen Cystisk Fibros för ert enorma engagemang som ger oss dessa upplevelser!

Kommentera

