h1

Jämnt!

28 februari 2010

Denna vecka har några av mina vänner fyllt jämnt, dvs helt tiotal. Någon fyllde 40, andra 50, någon 60 och någon 70. Det är väl så det är när man blir äldre, att åldersspannet på vännerna blir bredare. Nu har jag ju alltid gått lite ”fel” i skolan så mina vänner har ofta varit något/några år äldre. Med yngre syskon har jag fått vänner och släktingar som är yngre. I arbetslivet har jag fått arbetskamrater i många olika åldrar.  Men det blev så tydligt nu när så många fyllde jämnt på så kort tid. Någon har ångest inför sin födelsedag – hemskt att bli gammal – men inte självklart den som fyller flest år. För det är ju så – att fylla jämnt är ju en mer markerad milstolpe i livet.

Själv har jag nu mindre än ett år kvar till en sådan jämn milstolpe. Och jag ser fram emot den. Någon sa att det är den milstolpe i livet när man inte längre behöver bry sig så mycket om att vara andra till lags och tänka efter vad som passar sig. Just det passar mig. Jag är jag, oavsett om jag är tjugo, femtio eller sjuttiofem. Om jag inte duger som JAG så kan det kvitta. Visst ska jag alltid försöka bete mig sjysst, självklart. Men jag kan inte låtsas vara någon annan än den jag är.

Jag är glad i mina vänner, oavsett ålder. De är en källa till energi och ett viktigt socialt nätverk. Det är roligt att på olika sätt få vara med vid dessa milstolpar och få glädjas med dem åt det som varit och det som komma skall.

Snart är det min tur och jag ser fram emot det med förväntan och glädje!

Kommentera

