h1

Professionell?

24 januari 2010

En del menar att man är professionell när man inte tar vid sig av det man möter i arbetet. Att man klarar av att hålla distans. Så kanske det är. I så fall är jag inte professionell, åtminstone inte alltid och tillräckligt. För ibland möter jag människor i olika faser av sorg och kris, som berör. Inte så att jag tar över sorgen, men det skakar ändå om mina grundvalar lite grann. Det kostar på lite extra. Jag inser hur skört och sårbart livet är.

Å andra sidan får jag även uppleva att människor med omfattande funktionsnedsättningar kommer i fas och upplever flyt i tillvaron. Eller när någon upptäcker att hon kan göra något som hon trodde var omöjligt. Även om det får ske på ett lite annorlunda sätt ibland. Då är jag inte mer professionell än att jag blir alldeles nöjd. Jag kan leva på det flera dagar. Inte för att jag gjort något bra utan för att jag bara får uppleva detta.

Det är dessa upplevelser jag får bära med mig som styrka när det jag möter är svårt och tungt. Inte så att jag inte vill se det svåra men kanske för att känna igen ljuspunkter i det svåra. Och för att orka möta det svåra.

Om detta innebär att jag inte är professionell så vill jag inte vara det. För jag tror att om jag ska kunna fungera i min profession så måste jag kunna försöka förstå hur de jag möter upplever sin tillvaro.  Inte ta över den, bara försöka ana den andres perspektiv. Så att jag kan visa på möjligheter att möta de utmaningar som livet erbjuder.

4 kommentarer

  1. Professionell är man väl, om man är medveten om att man också reagerar som människa. Att tro att det går att stänga av sina känslor – det är inte särskilt professionellt. Att ha som vision att inte engagera sig – det är absolut inte professionellt. Medveten om att man är indragen i den andres liv men också om att det är den andre som är i fokus och inte jag, det tycker jag är professionellt.


  2. Ja, Anders, jag håller med dej. Men tyvärr möter jag en annan inställning emellanåt. Och ibland när man möter mycket sorg kostar det på. Fast jag är övertygad om att jag valt rätt jobb.


  3. Säkert har du valt rätt. Att mötas av nån som inte bara ser en som ett problem som ska följa den givna mallen borde vara självklart. Men det är det inte.


  4. Nej, jag vet…



Kommentera

