h1

Julros

01 januari 2010

Julrosen växer och blommar när man förutsättningarna är lite mer motsträviga. Mitt i vintern. När det är så kallt som nu ser den lite moloken ut, men med lite vatten och någon solgnutta så kommer den igen. Starka, kraftiga, lite hårda blad. Och under dem tittar så knoppar försiktigt fram och vecklar ut sina enkla, men ack så vackra blomblad.  Just nu är den lite ”inne”, går att köpa både lite här och var. Första gången jag såg den var i rabatten hos en god vän. De hade nog fått den på vintern och planterat ut den i rabatten när den blommat färdigt men där den kommit igen. Det är så länge sedan. Jag minns den bara svagt, att någon gång ville jag ha en sådan stark blomma själv. Nu har jag det. Flera. Några i rabatterna, varav en förädlad limegrön. Utanför  ytterdörren i en vacker terrakottakruka står detta exemplar. På annandagen fick jag så, av en ung vän, en till, som nu pryder sin plats vid julkrubban i olivträ från Betlehem.  Den ska också få flytta ut i någon rabatt för att åter få glädja oss med sina blommor, tålmodighet och styrka, om och om igen.

Kommentera

