h1

Vet vi vad vi menar – egentligen?

03 november 2009

Vi svänger oss med många ord och begrepp, inom arbetsterapi liksom i många andra sammanhang. Men ofta är vi kanske inte helt säkra på vad vi menar eller vad begreppet betyder, om vi tänker efter, ordentligt. Vissa ord och begrepp blir ”inne”, typ politiskt korrekta. Ett sådant ord är delaktighet som används inte minst inom handikapprörelsen och skolans värld.

 Jag ska göra en begreppsanalys av något väl valt begrepp. Som jag förstår det innebär det att försöka ta reda på hur ett ord/begrepp används och ska/kan förstås. Ett begrepp jag länge brottats med är delaktighet. ALLA vet vad det betyder, eller hur? Men menar vi exakt samma sak. Och när jag använder det som arbetsterapeut har då begreppet samma betydelse som när jag pratar ICF (International Classification of Disability, Functioning & Health / WHO)?  När jag söker på begreppet får jag också fram hur det används inom samhällspolitik och om brottslighet. Alltså har begreppet många olika nyanser och innebörder. Vet vi då egentligen vad vi menar, både du och jag, när vi använder ett så välutnyttjat begrepp? Om vi åtminstone har en förståelse för att ett begrepp kan ha lite lika innebörd i olika sammanhang har vi kommit en liten bit på väg…

Så nu ska jag ge mig i kast med delaktigheten. Det gäller bara att inte drunkna! För risken är uppenbar om jag känner mig själv…

Och ni som eventuellt är nyfikna på ICF kan kolla någon av de båda bifogade länkarna där ICF länkar till Socialstyrelsens hemsida och WHO till WHOs engelska hemsida om ICF.

bocker

Kommentera

