h1

Dagar med flyt och andra dagar….

21 oktober 2009

Vissa dagar har man flyt på jobbet. Det känns som om man har uträttat en hel del. Tydlighet och kontroll är ord som glimtar fram. Andra dagar känns tillvaron som någon slags spel. Man puttar ner en docka/anka/gubbe och vips så ploppar det upp en docka/anka/gubbe på något annat ställe. Är man inte tillräckligt snabb så ploppar det upp två dockor/ankor/gubbar istället…. Febrilt försöker man putta ner dem innan de tar övertaget helt. När man går hem så är högen som ska låsas in klart större än den som hämtades ut på morgonen. Mängden post-it lappar framför/runt datorn/tangentbordet är gigantisk. Man (ja, dvs jag) gör tappra försök att göra glädjekalkyl av tiden i morgondagens almanacka. Någon föreslår att man ska stänga av telefonen. Men vad händer då? Innebär inte det att infoflödet bara ändras till annat sätt eller annan tidpunkt? Det handlar inte om att det man gör är misslyckat eller fel. Mer att man inte hinner undan med det ena innan man avbryts av nästa och nästa och nästa… Envisas man med att avsluta något blir det köbildning runt omkring hjärnan. Det är liksom inte lagom balans.

Jag trivs med det jag gör – det gör jag verkligen! Många gånger känner jag att jag gör nytta. Att det jag kan ordna med gör skillnad. Det är bara det att jag ibland behöver stöna över dessa dagar av ploppande dockor/ankor/gubbar. Då ärendehögen mest liknar ett kaotiskt oöverstigligt berg. Annars kanske jag inte skulle uppskatta flyt-dagarna ordentligt heller. Så det är bara att gilla läget, angripa post-it-lapparna målmedvetet och försöka återskapa struktur, ordning och (åtminstone en chimär av) kontroll!

2 kommentarer

  1. dockorna var en bra metafor, en annan jg lärt mig men glömt att hålla aktuell är bollar av olika storlekar, det gäller att inte ta emot alla. småbollar som golfbollar kommer hela tiden,frågor, mail och annat som andra väntar sig att jag ska göra just nu, ibland måste de bara få passera utan åtgärd. fotbollarna är sådant som behöver göras av lite större art, kanske det som är planerat för idag som finns på listan, och basketbollarna är projekten som kräver planering och avsatt tid.
    Men oftast går jag under redan av golfbollarna och får dem direkt i huvudet….


  2. Välkommen hit!
    Jag gillar din metafor med bollar. Möjligen lite mer stressande men samtidigt ännu mer tydlig. För jag kände mig som om jag satt i ett bollregn häromdagen. Nu håller jag febrilt på att sortera upp bollarna innan helg och några dagars studieledighet nästa vecka. Då bör bollarna åtminstone vara hjälpligt sorterade och fotbollarna bör helst vara åtgärdade eller åtminstone ha en plan för åtgärd. Fast än så länge ligger en del av dem kvar i ett bollkaos.



Kommentera

