h1

Erfarenheter

29 augusti 2009

Erfarenheter, det är det jag lärt mig, upplevt, varit med om i mitt liv. Det jag så att säga bär med mig i min ryggsäck. En del är man medveten om, och kan då kan att hantera och förhålla sig till. Annat är mer dolt, kanske både för än själv och andra. Det påverkar ändå, men är inte lika lätt att förhålla sig till.

Sedan kan man ha en brist på erfarenheter, saker man inte lärt sig, varit med om , upplevt.  Här blir det genast mer komplicerat. För hur ska jag kunna förhålla mig till någonting jag inte vet? Hur ska jag kunna ha lärt mig någonting jag inte haft möjlighet att lära mig, antingen genom annans kunskap eller egna upplevelser?

Vartefter åren går blir vi rikare på erfarenheter. Ryggsäcken blir så att säga tyngre och tyngre. Bland dessa erfarenheter finns säkerligen både negativa och positiva. Någon menar att man inte ska lägga så mycket i ryggsäcken. Men vad händer då med den erfarenheten? Det kanske är så att erfarenheten inte blir så tung och utrymmeskrävande om den är positiv och/eller något som vi hanterat/inlemmat som en positiv del av oss själva?

Men hur är det för den som antingen inga (eller få) erfarenheter har? Eller vars erfarenheter i mångt och mycket handlat om negativa upplevelser? Att inte få vara med? Att vara annorlunda och/eller utanför? Eller som inte vet vad glass smakar eller hur gräs känns mot bar hud? Hur ska man veta hur man gör när man går på fest om man aldrig varit på fest? Eller på disco? Eller suttit och fikat tillsammans med arbetskamrater? Listan kan göras oändligt lång…

Det kan också handla om att ha andra, annorlunda erfarenheter än de andra runt omkring. Att ha en annan upplevelse av vad som är normalt än det som de flesta andra runt omkring anser vara normalt. Då kan det bli svårt när de andra inte förstår att ens ryggsäck av erfarenheter ser annorlunda ut. Eller så kanske de andra blir så nyfikna på ens annorlunda ryggsäck så de glömmer personen som ryggsäcken hör till.

Det är viktigt att vi är medvetna om att vi har olika erfarenheter. Och att vi inte kan veta något om det vi inte har någon erfarenhet av. För det är våra erfarenheter som färgar mycket av våra framtida möjligheter till upplevelser och nya erfarenheter.

2 kommentarer

  1. Någonstans skrev någon ‘erfarenheter är det jag får, när jag inte får som jag vill’ – lite åt det hållet!


  2. Eller så är det de erfarenheterna som vi märker. Allt det vi tar för självklart, när vi har flytt, är ju också en erfarenhet som kan bli till ett hinder när det inte blir som vi vill/är vana vid.



Lämna en kommentar