h1

Olika perspektiv

23 augusti 2009

Finns det en total sanning? Och vem äger rätten att i såfall avgöra vad som är rätt? Eller är det så att det man kan se på det mesta från lite olika håll? Att sanningen kan se lite olika ut beroende på en företeelse betraktas?

Hemma hos oss har vi av hävd ofta använt uttrycket ”så här är det”. Men nu är det med ett leende på läpparna som det uttalas. Alla VET, har lärt sig att saker och ting kan uppfattas lite olika från olika håll, under olika förutsättningar.  Vi försöker ständigt utmana varandra när någon säger sig veta precis hur det är. Att säga att jag har rätt och du har fel! innebär ju att jag indirekt sätter mig till doms över någon annan. Och vem säger att just jag äger sanningen? Det skulle också kunna vara så att sanningen kan se olika ut från olika håll.

Ibland tror jag också att vi faktiskt menar samma sak, men vi förutsätter att den andre har fel eftersom vi glömt att man kan betrakta ur olika vinklar.

Men nu ska jag säga emot mig själv lite. Jag tror att vi måste öva oss på att se på saker och ting ur olika perspektiv. Försöka ta varandras perspektiv, försöka förstå hur något ter sig för någon annan. Jag kan aldrig VETA hur någon annan uppfattar någonting, men jag kan försöka.

Det kanske också handlar om att just jag inte är centrum i universum och alla andra är bifigurer utan jag är en i ett enormt kollektiv. Jag är unik och en pusselbit, men jag är varken mer eller mindre viktigare än någon annan. Jag är visserligen viktigare för dem som finns mig allra närmast, liksom de är viktigast för mig. Men även de som finns i andra delar i pusslet behöver mig för att pusslet ska bli komplett, liksom jag behöver dem. Men från våra olika håll ser vi världen på lite olika sätt, det ena på intet sätt mer rätt än ett annat.

En påminnelse om detta med olika perspektiv är en kvarleva från Sculptura på Skrea Strand – denna enorma badvaktarstol. Om man skulle klättra upp i den får man ett annorlunda perspektiv, här ser världen lite annorlunda ut. Varje gång jag ser den påminns jag om att världen kan betraktas från olika håll, att jag kommer att se världen på lite olika sätt beroende på var jag befinner mig. Det ena är inte mer rätt än det andra, men det ger perspektiv på livet!

DSC00014

Kommentera

